Sağlıklı ve Lezzetli Mutfak için 10 alternatif seçenek

Her geçen gün, hayatını değiştirmek, sağlığına kavuşmak bazen de sadece zayıflamak için istekli insanların güzel sorularına cevaplar verirken buluyorum kendimi.

Ve fark ettim ki yaşam tarzını değiştirmeye nereden başlayacağını bilemeyen insanların en sık sorduğu soru: “neyi neyle değiştirebilirim?” Mesela ben nasıl lezzetten ve sosyal hayattan ödün vermeden alkali beslenebiliyorum?

Bu yüzden size naçizane küçük bir başlangıç listesi hazırlamak istedim. Evinizde bulundurmanız gereken en temel sağlıklı lezzet alternatifleri, yani benim vazgeçilmezlerim:

Agave: Tatlıya bayılırım! Bayılmayan var mı? Agave Meksika’da yetişen mavi bir kaktüsün özsuyu. Şeker kadar tatlı olmasına rağmen glisemik indeksi 27 (yani çoook düşük, şekerin 70 mesela). Aktarlarda ve The LifeCo’da var. Bununla çikolata, kek, sos aklınıza gelen her şeyi yapabiliyorum.

Hurma: Mutlaka çantamda bir kutunun içinde ceviz, badem, kajunun yanı sıra hurmalarım vardır. İnsan canı ne zaman tatlı ister bilemiyor. Lifli olduğu için bağırsak hareketlerine de katkısı var. Üstelik aç karnına yeseniz bile korkuya hacet yok çünkü kan şekerini düzenleme özelliği var. Eminönü’nde gayet hesaplı fiyatlara bulabilirsiniz. Favorim Kudüs Hurması. Kilosu 30TL’den fazlaysa pahalı demek.

 Himalaya Tuzu: Adı üzerinde milyonlarca yıl önce deniz olan şuan ise dağ olarak bildiğimiz Himalayalar’dan çıkartılan doğal tuz. Normal tuzda sadece sodyum klorür varken bunda onlarca mineral var. Tuz zararlı diye vazgeçmeyin, yararlısıyla değiştirin. Deniz tuzu da olabilir. Aktarlarda, büyük marketlerde, The LifeCo’da var.

Soya Sütü: Hayır GDO’lu soyanın sütünü kullanmayın tabî ki. Alpro soya sütünün yeşil organik olanı var. Hem GDO’suz (en azından üstünde öyle yazıyor) hem katkısı en az. Süt yerine her şeyde bunu kullanıyorum. Özellikle çocuklarda harika bir sıcak kakao alternatifi. Ben patlıcan, çorba terbiyelemek gibi işlerde bile kullanıyorum. Artık tüm süpermarketlerde var.

Kaliteli Yağ: Hayatınızdan yağı çıkarmanıza gerek yok, eğer iyi yağları kullanıyorsanız hatta kilo bile verebilirsiniz. İyi yağlar demek doymamış yağlar demek. Ve doymamış yağların iyi olabilmesi için soğuk sızma olması şart. Atın o ayçiçek yağlarını, sahte tereyağlarını, margarinleri. Yerine “soğuk sızma” olma koşuluyla zeytinyağı, keten tohumu yağı (omega 3 için), çörekotu yağı, avokado kullanın. Pişirmek için zeytinyağı ve hindistancevizi yağı (doymuş yağ ama iyi sınıfında) ya da gerçek köy tereyağı kullanın. Büyük marketler, aktarlar ve The LifeCo’da var. Yağ düşman değil dostumuz.

Bitter çikolata: Benim gibi kendi çikolatanızı yapabilirsiniz ya da elinizin altında bitter çikolata bulundurabilirsiniz. Kakao oranı ne kadar yüksek o kadar iyi. İlla paketlenmiş bir şey yiyecekseniz bu en iyi tatlı alternatifi. Kakaonun sağlığa birçok faydası da var. Ayrıca soya sütüyle incelterek benmari usulü eritip her tatlıya anında hazır sos.

Tahin: Evet, tanıyanlar bilir, bu kalsiyum deposu bizim evde kiloyla gider. Tahin-pekmezden, tahinli salata sosuna, krema konulacak her şeye, börek sosuna bile tahin koyarım. Sınır yok. Bitkisel muhteşem bir krema kendisi. Yoğun protein olarak da sizi tok tutar.

Baharat: Salatamı yiyen en yeşil düşmanı kişi bile bir daha ister. Sebebi baharatlar ve soslar. Sonuçta ben de çiğ brokoli dişlemiyorum. Vazgeçilmez baharatlarım: Sarımsak, soğan, kimyon, karabiber, cayenne biber, nane, kekik, fesleğen, kişniş, zencefil, zerdeçal.

Kuru Yemiş: En iyi atıştırmalık arkadaşlarım, hayat kurtarıcılarım, çiğ: ceviz, badem, kaju, fındık, fıstık, ayçiçeği çekirdeği, kabak çekirdeği, haşhaş tohumu, çam fıstığı, keten tohumu. Salatalarınıza mutlaka ekleyin. Hem lezzet hem tokluk verecek.

Yeşil Çay, Sade Türk Kahvesi: Çok çay kahve içiyorsanız, ki ben de severim, bu alışkanlığın yerine aromalı yeşil çaylar ya da oolong içebilir ve ya çayınızı şekersiz, açık içmeye kendinizi alıştırabilirsiniz. Zamanında Karamelli Latteci ben artık sade Türk kahvesi içiyorum arada. Kahve süt ve şeker ile karışmayınca sindirime yardımcı lezzetli bir ilaca dönüşüyor. Şekerden kurtulun. Zorlanıyorsanız kahvenın yanına hurma ya da bitter çikolata yiyebilirsiniz alışana kadar. Kahve ve çayı bu kadar zararlı yapan tüketim miktarı, şeker ve süt.

Şef bıçağı/ kesme tahtası: Hayat tarzınızı değiştirecekseniz mutfağınıza bir el atın. Bir kere mutlaka adam gibi bir doğrama bıçağı, kesme tahtası olmalı, temiz bir buzdolabı, masa üstünde davetkar bir meyve kasesi, blender, mixer hayatınızın parçası olmalı. Yeni ve pratik alet edevat edinin.

Şimdi bunlar başlangıç seviyesi için. Hele bu adımı bir adapte edin daha neler neler var! Yiyeceklerin dünyası bence büyülü bir dünya! Ve hepimiz mutfağa girince büyücü oluyoruz. Yarattığınız sanat eseri size kolesterol ve şeker olarak mı geri dönecek yoksa gençlik olarak mı sizin elinizde.

Ve Unutmayın sağlık önemli elbette ama lezzet de önemli! Sağlıklı beslenmek demek sanıldığı gibi ot kemirmek anlamına gelmiyor…

This entry was published on 10/16/2012 at 12:39 pm and is filed under Raw Food, Sağlık. Bookmark the permalink. Follow any comments here with the RSS feed for this post.

Leave a Reply

