Sihirli Lahana Bakterileriyle tanışın :)

Fermantasyon, lahana, bakteri… Ben bunları ilk defa Tayland’ta katıldığım bir raw food atölyesinde duydum. Kimchi (fermente bir asya salatası) yapacaktık. Hocamız önündeki lahanayı, noriyi ve birkaç başka sebzeyi işaret ederek şimdi bunları küçücük doğrayacağız ve 3 gün kendi suyunda bekleteceğiz, fermente olacak yani içindeki bakteriler kimyasal reaksiyona girecek ve salatanın tadı, dokusu, her birşeyi değişecek demişti.

Neden her birşeyi değişmiş, kısaca yarı çürümüş bir şeyi yemek isteyebileceğimi bilmeden önümdeki her şeyi doğrayarak 3 gün sonrasını merakla beklemeye başladım.

Kimchi garip, hafif yapış yapış ama lezzetliydi. Bu sihirli lahana bakterileriyle ilk tanışmam oldu.

Sonrasında avrupa’dan çıkmış yine fermente beyaz lahana olan Sauerkraut adında adını bir türlü telaffuz edemediğim bir salata daha keşfettim.

Nitekim aslında eve dönüp de annemin de bir kenarda yıllardır kırmızı lahanaları fermente ettiğini fark edip öğrenince şaşkınlığım diz boyu arttı.

Bildiğiniz gibi fermentasyon Asya mutfağında önemli bir yer kaplar ve bu insanların uzun yaşamasının sırrının da diyetlerinde bu tarz yemekleri bolca bulundurması diye düşünülüyor. Neden peki bakteriler tarafından ısırılmış bu yiyecekleri yemeli?

Çünkü aynı Türk kültüründeki yoğurt ve kefirde olduğu gibi sağlığımıza yararlı, bağışıklık ve sindirim sistemimizi güçlendiren dost bakteriler var, adları probiyotik.

Ve her şeyin pastörüze olduğu günümüzde hiçbirimiz dost bakterilerin yanına bile yaklaşamıyoruz. Benim gibi probiyotik kapsül kullanmak en garantisi ama yine de, tabağımı çeşitlendirmek ve su suratsız lahanayı diyetime dahil edebilmek için lahana fermantasyonunu ben de yapmaya başladım. Çünkü lahana aynı zamanda lif zengini, bağırsaklarda sünger misali her şeyi süpürüyor.

Ben kırmızı lahanacıyım ama beyazla da yapabilirsiniz. Aslında işlem çok basit çünkü her şeyi lahanada zaten doğal olarak bulunan bakteriler yapıyor.

Siz sadece lahanayı doğrayıp kavanoza koyuyorsunuz. İçine lezzetlendirmek için tuz ve sarımsak da atabilirsiniz.

Kavanozu dışarıda bırakırsanız daha hızlı olan süreç buz dolabında 1 hafta sürer. Bu süreçte aklınıza geldikçe kavanozu sallayıp ters yüz edin.

Bir süre sonra lahananın rengi koyulaşacak, daha ıslak ve yumuşak olacak (yani yoksa çiğ lahana çiğ çiğ biraz zor yenir). Belirgin bir kokusu olacak.

Ben her salata yaptığımda kavanoza da bir uğrayıp salatama ekleme yapıyorum. Hem güzel renk veriyor, hem pratik hem de sağlıklı daha ne isteyim?

Aslında bu tembel fermantasyonu, eğer lahanaları bir ağırlık altında ezerek bekletirseniz daha geleneksel bir işlem yapmış olacaksınız. Ben turşumsu yapıyorum lahanamı.

Hadi bakalım kış geliyor, lahanalar kavanoza!

This entry was published on 10/01/2012 at 9:24 am and is filed under Raw Food, Sağlık, Yemek ve Tatlı Tarifler. Bookmark the permalink. Follow any comments here with the RSS feed for this post.

2 thoughts on “Sihirli Lahana Bakterileriyle tanışın :)

  1. Kumru on said:

    Merhabalar, bilgilendirici yaziniz icin cok tesekkurler. Bende 1 hafta once beyaz lahanalarima tuzla bu islemi uyguladim ama oldugunu nasil anlicam bilemedim😦 kendi suyu ve kefirle sulandirip tuzlayip sikistirdim ama nasil anlayacagim oldugunu? Simdiden tesekkurler…

    • Merhaba, kokusu degisir, lahanalarin sertligi azalir ve daha parlak bir gorunum kazanir. Tabi tam oldu diye bir sinir yok kendi tadsal toleransiniza gore fermentasyon islemini sonlandirabilirsiniz. Sonucta zaman gectikce tadinda degisiklikler olacak ama artik yenilemez diye bir kaide yok. Ne kadar fermente etmek isterseniz.. Ben genelde o gun yiyecegim kadarini kavanozdan ayirip gerisini sihirli bakterilere bırakıyorum. Ama en az 1 hafta verin yemege baslamadan. Kolay gelsın.

Leave a Reply

