Yogi Zoli’yle Yoga röportajı

Çok imreniyorum ellerinin üzerinde yürüyebilen insanlara, ben daha öne eğilince yere bile dokunamıyorum. Yogaya 10 kere başladım, ciddi bir surat ve azimle hergün yaptım, derken her seferinde bir şeyler oldu ve kendimi bahaneler yaratırken buldum:) Ama şahane birşey hakikaten, her yaptığımda kendimi muhteşem hissettim, daha sağlıklı, güçlü, sakin, mutlu

Vücudumuzda akan bir enerji var, artık bunu hepimiz biliyoruz. Ve bazen duygusal travmalarla bu akışı bloke ediyoruz. Ve yoga bu akışı tekrar açan yegane disiplinlerden biri. Öyle ki bazen öne eğildiğimde dizlerimin arkasında öfke, kalçalarımda üzüntü hissediyorum, ya da başımın üzerinde durduğumda harika bir alev dalgası vücudumu sarıyor. Ama özellikle yoganın insanın ışığını artırıp yaşlanmayı durdurabileceğini yoga hocam Zoli ile keşfettim. Macar asıllı Zoltan Zadjva’yla önce The LifeCo’da beraber çalıştık. Sonra hocam ve arkadaşım oldu.

Zoli tanıdığım en ilginç insanlardan biri. 20 yıl önce ülkesi Yugoslavya’yı savaştan kaçmak için terk etmesiyle başlayan hikayesi, dünyada birçok ülke dolaşmaktan, mağaralarda ve buzların arasında geçen aylara, süper-garip Hint bilgeleriyle yaşamaktan, türlü türlü maceralar atlatmaya kadar sıra dışı bir örgüye sahip. Ama bugün ondan gerçek tutkusu YOGAyı anlatmasını istedim. 46 yaşındaki bu adam günde 5 saat yoga yapıyor, yüzüyor, koşuyor, aktif enerjisinin yanı sıra, sakin gülümsemesi ve sevgi dolu varlığıyla da sizi sıcacık hissettiriyor. Zoli şimdiye kadar Hindistan, Nepal, Çin, Türkiye, Tayland ve Laos’ta, parklarda, plajlarda, dağlarda, ormanlarda birçok milletten birçok insana yogayı öğretti.

Bizim için bir grup hareketten ibaret yoga onun için bir hayat felsefesi, ruhsal bir gelişim yolu. Bence herkes yogayı hayatının bir köşesine en azından sıkıştırmalı.

Buyurunuz, gerçek bir yogiyle yoga söyleşisi…

*Yoga nedir? Birçoğumuz sadece “asana”lardan (hareketler) ibaret olduğunu düşünüyoruz ama bir yaşam tarzı aynı zamanda…

 

Yoga kendi gerçek doğamızı keşfetme yolculuğudur. Modern hayatta, kalbimizle bağlantıyı kaybetmek çok kolay. Yoga yaparken vücudumuzu hareket ettirerek enerjinin yeniden akmasını, bloke alanların açılmasını sağlıyoruz, böylece gerçek doğamıza tekrar dönme şansını yakalıyoruz.

Asana sadece yollardan biri. Yogada mesela nefes (pranayama) gibi birçok metot var. Farkındalıkla düşünme, hareket etme ve konuşmayı da kapsayan yoga yaşama bütüncül bir yaklaşım sunar. Yoga felsefesinde çalmamak, şiddet göstermemek, açgözlü olmamak gibi kurallar da var. Kendimize ve başkalarına iyi davranmamız gerektiğini savunur. Yogada özellikle zararlı yiyeceklerden ve düşüncelerden sakınırız.

 

*Nasıl başladı bu tutku?

9 yaşındayken doktor olan babamın incelemek için kütüphanesinde bulundurduğu yoga kitaplarını keşfettim. Yogayla ilk tanıştığımda yeni bir dünyanın beni çağırdığını ve önümde yeni ufukların açıldığını hissettim. Daha o yaşta hayatta ne yapmak istediğime karar vermiştim. Sonrasında düzenli olmamakla beraber yoga yaptım, yoga kitapları okudum ama kendimi yogaya 1998 yılı itibariyle adadım diyebilirim.

 

*Takipçisi olduğun bir guru ya da bir yoga tarzı var mı, ne gibi eğitimler aldın?

Bir gurum ya da sıkı sıkıya izlediğim bir tarz yok. Ama başlangıçta bazı ustalardan derslerden aldım. Mesela Güney Hindistan’da Shivananda aşramında 2 haftalık bir “giriş” kursuna katıldım. Sonrasında da Dharamshala’da Amar Vijay (Hintli) ve Rishikesh’te Surinder Singh (Hintli) 5 yıl yoga yaptım. 11 yıl Hindistan’da yaşama şansım oldum, bu serede birçok aşram ziyaret ettim, birçok ustayla tanıştım. 17 yaşından beri zaten vejetaryenim, hiç uyuşturucu madde kullanmadım, yediğim şeylere dikkat ettim ve günlerce, saatlerce yoga yaptım.

 

 

*Yoga stilini nasıl tarif edersin?

Benim amacım sınıfıma gelen insanlara 2 hafta sonra evde de yapabilecekleri kadar takip edilebilir bir sistem sunmak. Aynı zamanda vücudu daha sağlıklı, zihni daha sakin hale getirmek. Akan bir yoga tarzım var ve özellikle gerginliği rahatlatmak için nefes kullanıyorum. Bizim derslerimizde rekabet yoktur. Rahat bir ortamda, herkesin kendi bedeninin sınırlarını tanımasını amaçlıyorum. Daha çok daha iyi demek değildir her zaman. Eğer kişi kendi bedenini dinleyebilirse nerede duracağını bilir, sakatlanma ya da acı olmaz.

 

*Yoga senin hayatını nasıl değiştirdi?

Bir savaştan kaçtım ve 20 yıl boyunca bir evim olmadan dünyayı dolaştım. İlk başlarda kültürel, ailesel ve ulusal bağlarımı koparmak çok zor geldi. Ama yoga bu kimliklerden sıyrılıp kendi özümü yakalamama yardımcı oldu. Ayrıca çok utangaç biriydim, özgüvenim yükseldi. Fiziksel olarak söylemek gerekirse gözlerim artık daha iyi görüyor ve yıllar geçtikçe, 46 yaşında biri olarak şunu söyleyebilirim ki yaşlanmayı tersine çevirdim çünkü ergenlik yıllarından bile daha enerjik, sağlıklı ve güçlü hissediyorum kendimi. Yoga yaptıkça daha sağlıklı beslenmeye başladım. Bazı öğrencilerim sigara ve uyuşturucuyu bıraktı. Çünkü yogayla hafifledikçe ağır ve zehirli maddeleri vücudunuza sokmak istemiyorsunuz artık.

 

*Şuan bilgisayar başında bu yazıyı okuyan ve aklından “bu çok zor” diye geçiren insanlara bir söyleyeceğin var mı?

Herkes yoga yapabilir ve her yaşta başlayabilir, hiçbir zaman geç değil. Dünyaca ünlü yoga hocası Vanda Scaravelli yogaya 50 yaşlarında başladı ve 40 yıl yoga yaptı. Atletik, esnek, fit ya da genç olmanıza gerek yok.

 

*Yaşlanmayı durdurma ve sağlıklı olma adına senin uyguladığın yöntemler neler?

Daha fazla su için

Ağır yemeklerden kaçının, çok yemeyin

Ayda bir detoks yapın. Benim düzenli uyguladığım yogi detoksu var mesela ( Sankha Prakshalana ). 2 litre tuzlu su ve 5 kolay hareketle yapılıyor. Suyu içip hareketleri yapıyorsunuz. Arada bir kolonu ve tüm iç organları temizlemek önemli.

Farkındalıkla yiyin.

Kendinizi ve başkalarını incitmeyin. Zararlı eylemlerden uzak durduğunuzda bu hayatınıza taze, neşeli bir enerji getiriyor.

Daha fazla takdir edin.

 

*Nisan’da workshop için Türkiye’ye geleceksin, en çok neyi özledin merak ediyorum…:)

(Gülerek) Tahin, hurma, keçiboynuzu pekmezi, fındık, ceviz, Boğaz ve Emirgan Parkı. İstanbul benim gezgin yaşamımın başlangıç noktası. Savaş çıktığında trenle Türkiye’ye kaçmıştım. Türkiye’nin yeri başkadır.

 

Zoli Himalayalarda 4400 metrede -11 derecede yoga yaparken, aşağıda;

This entry was published on 02/24/2012 at 10:18 am and is filed under hayat, Sağlık. Bookmark the permalink. Follow any comments here with the RSS feed for this post.

One thought on “Yogi Zoli’yle Yoga röportajı

  1. Fahri Akdemir on said:

    Teşekkürler Gökçe ve Teşekkürler Zoli🙂

Leave a Reply

