Badem’den süt, peynir, yoğurt nasıl yapılır? Niye yapılır?

Boş boş geçen aylardan sonra öyle bir koşturmaca içine girdim ki biricik blog’uma yazma vaktim olmadı. Yazamasam da ben sağlık deneylerime devam ettim tabiî ki.

Ama bu sefer kendi ağız tadım değil yeğenim Derin için bazı denemeler yaptım:) Nurdan 2 yaşındaki kızı Derin’e probiyotik ihtiyacını karşılaması için kendi evde yaptığı yoğurtlardan yediriyordu. Ancak süt ürünleri asidik ve yüksek proteinli doğası gereği “çok fazla tüketmemekte fayda var” grubuna üye. Her geçen gün yeni yeni araştırmalar çocuklarda ileriki yaşlarda alerji, astım, kemik erimesi ve migren sorumlusu olarak çok tüketilen süt ürünlerini işaret ediyor. Bunun sebebi sadece sütün doğası değil elbet, süt endüstrisinin sütlere ve ineklere verdiği hormonlar, antibiyotikleri ilaçlar vs vs.

Neyse ben de dedim ki “başka bir şeylerden yoğurt yapmayı deneyelim”. Sonuçta olay bir şeyleri iyi bakteriler yani probiyotiklerle fermente etmek.

Önce marketten aldığımız Alpro naturel soya sütüyle denedik ama süt bozuldu çünkü içindeki katkı maddelerinden dolayı soya sütü saf değildi ve istediğimiz şekilde fermente olmadı.

Sonra sadık dostumuz bademi deneyelim dedik. Çiğ badem harika bir yemiş. İçinde yüksek miktarda, nerdeyse sütle yarışır derecede kalsiyum var, magnezyum, e vitamini, hem lifli, hem yüksek proteinli, hem de badem yağının şifalı özelliği malum. Bir keresinde bir arkadaşım “badem çok yağlı değil mi, kilo aldırmaz mı?” demişti. Ama yağlar iyi ve kötü diye ikiye ayrılır ve iyi yağlar gereklidir hatta kilo vermenize yardımcı olur. Günde avuç avuç çiğ yemiş yiyen biri olarak bunun en canlı örneği benim. Ben ara ara değişiklik olsun diye badem sütü ve peyniri de yaparım. Yeğenim Derin de badem sütünü severek içiyor.

Siz de mutlaka deneyin. Hem çok kolay, hem çok lezzetli.

İşte tarifim:

Bir kap bademi bir gece içme suyunda bekletin.

Sabah bademlerin suyunu süzün ve blender’a atın. Yoğurt yapacaksanız 1 kap su ekleyin. Süt yapacaksanız 2-3 kap su ekleyin.

Bademin posasını tülbent yardımıyla süzerek ayırın.

Yoğurt için; Süzülmüş sıvıya 1 probiotik kapsülü açıp içini dökün. İyice yünlere sararak ve ışık almasını engelleyerek 12 saat bekletin, sıcak olması önemli. Eğer bademler soğuksa sütünüzü çok hafif ocakta ılıtabilirsiniz. Buyurun size kefirimsi bir badem yoğurdu. Ne kadar çok fermente ederseniz o kadar daha sağlıklı olur ama tadı da bir o kadar ekşileşir. Onu siz ağız tadınıza göre ayarlarsınız.

Eğer süt yapacaksanız sıvınıza agave koyarak tatlandırın. Çocuklar bayılıyor! İsterseniz bitter kakao tozu koyup sütlü çikolata da yapabilirsiniz.

Gelelim peynire:

Elinizdeki kuru badem posasına eklemek üzere biraz

mor soğan,

kırmızı kaypa biber,

dere otu,

soğuk sızma zeytinyağı,

himalaya tuzu,

Karabiber,

Limon

Ekleyin, sebzeleri minicik doğrayın ve her şeyi iyice karıştırın. Çok lezzetli ve görüntüsü aynı otlu lor peyniri gibi. Bu arada fotoğraftaki peynirde ben beyaz soğan ve yeşil biber kullandım, evde bunlar vardı. o da güzel oldu. Ama ilk tarif daha lezzetli bence.

Badem sütü ve peynirini buzdolabında saklayın. Çok doğal olduğu için çabuk bozuluyor o yüzden 4 gün içinde tüketmenizi öneririm.

Yaratıcılıkta sınır yok. Biz Tayland’ta bunu kaju fıstığıyla yapıyorduk. Ben kalsiyum oranı bademden daha fazla olduğu için susamla denemiştim. O da çok güzeldi.

Yapma sebebimize gelince, maalesef Derin’in ağız tadına uyacak kadar koyu olmadı yoğurdum. O yüzden başka tarifler de deneyeceğim, yeğenimi süt endüstrisinin pençesinden kurtaracağım:)

5 thoughts on “Badem’den süt, peynir, yoğurt nasıl yapılır? Niye yapılır?

  1. Gökçe hanım, peynir içinde probiyotik tablet kullandınız mı? Hangi probiyotik tableti tavsiye edersiniz?

    • Evet yoğurt icin probiyotik kullandığım zamanlar oldu. Ben probiyotiklerimi the lifeco’dan alıyorum. İki marka var, ikisi de iyi. Ama probiyotiksiz de fermente olabiliyor. Yine de kesin ve kolay sonuc icin probiyotik derim. Ayrıca evinizde bulunsun zaten, ben her hastalığımı tedavi icin probiyotik kullanırım.

  2. Merhaba tarifiniz için teşekkürler. Peynir yapmak için posayı kullanıyoruz yazmışsınız. Ben mixer’de su koyup karıştırdığımda kremsi bir yapı oldu. Posa elde etmek sanırım daha kısa süreli mi mixer’de karıştırmak gerekiyor?

    • Sema hanım tarifteki aynı ölçüyle mı yaptınız? Yani 1 bardak bademe 2-3 bardak su? Çünkü kremamsi hal genelde 1-1 ölçüsünde oluyor. Ben normal yüksek devirde yapıyorum ve blenderim baya güçlü. Ama Onun dışında aklıma bir sebep gelmiyor.

      • Başka bir tarife göre 1 bardak bademe yarım bardak soğuk su ölçüsü ile yapmıştım. Şimdi 2-3 Bardak su ile deniyim posalı kalması için. Teşekkürler…

Leave a Reply

